Jak dobrze wypaść przed kamerą
5 min.
May 7, 2025

Znalezienie się oko w oko z obiektywem kamery to jedna z sytuacji, która spędza sen z powiek wielu osobom, które stoją przed koniecznością nagrania biznesowego video, a nigdy wcześniej tego nie robiły. Pojawiają się wtedy pytania i wątpliwości: Jak nawiązać kontakt z widzami w trakcie występu, mimo że ich nie widać po drugiej stronie obiektywu? Co zrobić z rękami? Gdzie patrzeć podczas nagrania? Jak się ubrać do występu przed kamerą?
W tym artykule dostarczę Ci odpowiedzi na te i wiele innych pytań związanych z umiejętnym występowaniem przed kamerą. Opowiem także o najważniejszych elementach składających się na odpowiednią prezencję występującego. Stosując tę wiedzę w praktyce, poczujesz się pewniej i swobodniej podczas nagrania, a Twoja prezentacja stanie się bardziej przystępna i interesująca dla odbiorców.
Mowa ciała, czyli postawa i gestykulacja
Mowa ciała odgrywa istotną rolę w nagraniach video. Wpływa m.in. na to, jak odbiorcy postrzegają wiarygodność prezentera. Jeśli właściwie wykorzystasz mowę ciała podczas wystąpienia, wzmocnisz przekaz i zbudujesz swój wizerunek w oczach widzów. Właśnie dlatego tak ważne jest, aby być świadomym własnej mowy ciała. I nad nią pracować, aby uzyskać pożądane efekty w pracy przed kamerą.
Oto kilka wskazówek na początek:
Zacznij od przyjęcia wyprostowanej postawy ciała. Stań z równo rozłożonym na nogach ciężarem ciała. Unikaj pochylania się, podpierania i garbienia. Unieś lekko podbródek. Rozluźnij ramiona. Wyprostowany kręgosłup i otwarta klatka piersiowa to jasny sygnał dla widzów: „osoba, którą widzimy na ekranie jest pewna siebie i profesjonalna. Warto jej posłuchać”.
A co zrobić z rękami?
Gestykulacja jest ważnym elementem mowy ciała i może wzmocnić przekaz, pod warunkiem, że jest używana w sposób świadomy i adekwatny do kontekstu. Możesz używać rąk na przykład do podkreślana najważniejszych kwestii, o których mówisz. Pamiętaj jednak, by nie przesadzić ze zbytnią gestykulacją.
Spójrz na to video, w którym Mark Sheridan opowiada o częstych błędach w mowie ciała podczas występów przed kamerą i prezentuje prawidłową gestykulację:
Uśmiech
Podczas występu przed kamerą ważny jest także uśmiech. Czyli znak otwartości i pozytywnego podejścia do odbiorcy. To także uniwersalny sygnał społeczny, dzięki któremu mówca nawiązuje więź z widzem.
Pamiętaj, że uśmiech, który zaprezentujesz przed kamerą, powinien być przede wszystkim autentyczny i naturalny. Uśmiechaj się w odpowiednich momentach nagrania. Na przykład przy powitaniu z odbiorcami, w momencie przekazania ważnej informacji czy zachęcając widzów do kontaktu. Dostosuj intensywność uśmiechu do kontekstu i treści przekazu.
Ubiór
Wygląd to oczywiście również to, co mamy na sobie. Do występu przed kamerą wybierz ubranie, w którym będziesz czuć się dobrze i komfortowo. Twój strój powinien także być dopasowany do sytuacji, otoczenia, specyfiki odbiorców oraz tematu, który będziesz prezentować.
Przykładowo:
Załóżmy, że jesteś sprzedawcą i tworzysz video na LinkedIn. Zaprezentujesz w nim potencjalnym klientom możliwości nowego urządzenia, które niedawno pojawiło się w hali produkcyjnej zakładu. Koszula i elegancka marynarka mogą nie być najlepszym wyborem do nagrywania materiału na tle hali produkcyjnej. W takiej sytuacji znacznie lepiej sprawdzi się swobodny biznesowy strój lub roboczy uniform.
Plan wypowiedzi
Podstawą każdego filmu jest scenariusz, czyli plan wszystkiego, co w kolejnych minutach video zadzieje się na ekranie.
Jeśli chcesz, by Twój występ przed kamerą został odebrany jako profesjonalny i wartościowy, skup się na tym, by prezentacja była rzeczowa i na temat. Zamiast uczyć się na pamięć scenariusza i odtwarzać słowo po słowie wcześniej napisane wypowiedzi, dokładnie zrozum kwestie, o których będziesz mówić. A następnie ułóż konkretny plan wypowiedzi. Zawrzyj w nim najważniejsze punkty wystąpienia.
Co ważne, Twoja wypowiedź powinna posiadać określoną, trzyelementową strukturę:
- Wstęp, w którym zdobędziesz uwagę widzów i wprowadzisz ich w temat.
- Rozwinięcie, czyli główna, wypełniona najważniejszymi informacjami część prezentacji.
- Zakończenie, w którym podsumujesz wypowiedź i zachęcisz odbiorców do podjęcia akcji.
Dzięki temu podejściu Twoje wystąpienie stanie się bardziej logiczne, naturalne i swobodne. Unikniesz także zbędnych powtórzeń i ryzyka, że odejdziesz od sedna.
Dobre przygotowanie
Zapamiętanie scenariusza lub głównych punktów prezentacji to tylko początek przygotowań do występu. By czuć się komfortowo podczas nagrania i sprawić, że Twoja wypowiedź będzie miała ton konwersacyjny, potrzebujesz jeszcze: ćwiczeń, ćwiczeń i jeszcze raz ćwiczeń.
Kilkukrotnie przetrenuj swoje wystąpienie. Poproś współpracowników lub znajomych o szczerą opinię na jego temat. Wykorzystaj kamerę w telefonie, by nagrać swoją wypowiedź. Następnie obejrzyj ją i wynotuj rzeczy, które wymagają poprawy.
Podczas tego rodzaju ćwiczeń zapewne zauważysz kilka błędów, które mogą wpłynąć na odbiór Twojego wystąpienia. Być może będzie to niestaranna dykcja. Lub zbyt szybkie tempo wypowiedzi. Mów więc powoli. Pamiętaj, by pomiędzy kolejnymi zdaniami oraz większymi częściami wypowiedzi stosować krótkie pauzy. Nie zapominaj o miarowym oddychaniu.
Wyłapując błędy i korygując je sprawisz, że Twoja prezentacja stanie się bardziej przystępna i zrozumiała dla odbiorców.
Prosta forma. Bez branżowego żargonu
W jaki jeszcze sposób możesz sprawić, by Twoja wypowiedź była interesująca i łatwa w odbiorze? Zadbaj o jasną i prostą formę prezentacji.
Staraj się mówić prostymi zdaniami. Nie rozwlekaj swojego wystąpienia. Trzymaj się tematu. A przede wszystkim: jeśli Twoje video b2b kierujesz do potencjalnych klientów spoza Twojego sektora, wyeliminuj z wypowiedzi sformułowania, które mogą być niezrozumiałe dla ludzi, którzy nie działają w Twojej branży. To tak zwany branżowy żargon.
Ale o co tak naprawdę chodzi?
Spójrz na poniższy przykład wypowiedzi pochodzącej z nagrania video firmy, która zajmuje się wdrażaniem nowych technologii w biznesie. Prezentacja jest naszpikowana branżowymi sformułowaniami. A to sprawia, że tekst jest trudny w zrozumieniu dla osoby spoza branży, która nie zna znaczenia stosowanych skrótów i terminów. Właśnie dlatego tak NIE powinno się budować wypowiedzi przed kamerą:
"Nasza oparta na łatwo skalowalnej architekturze chmurowej platforma oferuje zintegrowane rozwiązania SaaS, umożliwiające automatyzację procesów biznesowych. Wykorzystujemy zaawansowane algorytmy uczenia maszynowego i analizy big data, co pozwala nam zwiększać ROI. Dzięki naszym elastycznym API możemy łatwo integrować się z istniejącymi systemami CRM, zapewniając pełną synchronizację danych. Nasz zespół ekspertów w obszarze cyberbezpieczeństwa gwarantuje poufność i ochronę Twoich informacji."
Co można zrobić, by zwiększyć przystępność powyższego przekazu? Przede wszystkim należałoby rozwinąć lub wytłumaczyć wszelkie skróty (SaaS, ROI, API, CRM). Warto także przełożyć lub zastąpić opisowymi polskimi odpowiednikami branżowe anglicyzmy – np. big data (tłum. „duże zbiory danych”).
Tekst po zmianach mógłby wyglądać tak:
"Nasza platforma jest oparta na łatwej do rozbudowywania architekturze chmurowej. Oferuje zintegrowanie rozwiązania SaaS, co oznacza, że można z niej korzystać na różnych urządzeniach bez konieczności instalacji. W ten sposób wspomaga automatyzację procesów biznesowych. Wykorzystujemy zaawansowane algorytmy uczenia maszynowego i analizy dużych zbiorów danych, co pozwala nam zwiększać opłacalność inwestycji. Dzięki naszym elastycznym interfejsom możemy łatwo integrować się z istniejącymi systemami do zarządzania relacjami z klientami, zapewniając pełną synchronizację danych. Nasz zespół ekspertów w obszarze cyberbezpieczeństwa gwarantuje poufność i ochronę Twoich informacji."
Kontakt z odbiorcami
Wiele osób, które po raz pierwszy stają oko w oko z kamerą, zastanawia się: „gdzie tak właściwie mam patrzeć podczas nagrania? Do kogo się zwracać?”. Brak żywej publiczności, z którą można nawiązać kontakt emocjonalny i wzrokowy, może być wyzwaniem związanym z prezentacją przed kamerą.
Jak temu zaradzić?
Stojąc przed obiektywem wyobraź sobie, że mówisz do konkretnej osoby. Do kogoś, kogo dobrze znasz. Patrz prosto w obiektyw lub kilka centymetrów powyżej niego. Zwracaj się do wycelowanej w Ciebie kamery w sposób, w jaki zwracałbyś się do żywego człowieka.
W ten sposób zwiększysz szansę na to, że poczujesz się przed obiektywem bardziej swobodnie. A Twoja wypowiedź będzie odbierana jako naturalna i skierowana prosto do oglądających.
Natomiast jeżeli masz problem z utrzymaniem kontaktu wzrokowego z obiektywem możesz zastosować prosty trik. Połóż na obiektywie coś, co nie pasuje to otoczenia – np. małą pluszową zabawkę. Nienaturalność tego przedmiotu będzie Ci przypominać o potrzebie patrzenia na obiektyw. Uważaj przy tym, aby nie zasłonić mikrofonu i aby przedmiot nie wchodził w pole widzenia obiektywu.
Podsumowanie
Na udany występ przed kamerą składa się kilka elementów. To przede wszystkim wygląd osoby występującej, czyli jej gesty, mimika i odpowiedni do sytuacji ubiór. Duże znaczenie ma także sposób prezentowania informacji i przygotowanie merytoryczne mówcy. Czyli zrozumiały, pozbawiony błędów przekaz, logiczny plan wypowiedzi i utrzymywanie kontaktu emocjonalnego i wzrokowego z odbiorcami znajdującymi się po drugiej stronie ekranu.
Jeśli przygotowujesz się do występu przed kamerą upewnij się, że na swojej liście „do zrobienia” możesz odhaczyć każdy ze wspomnianych wyżej składników. Dzięki temu znacząco zwiększysz szansę na to, że Twoje video osiągnie wszystkie zakładane cele. Powodzenia!
Related Blogs
Jak zatytułować video
3 min
May 7, 2025
Miniatura video – mała rzecz o dużym znaczeniu
5 min.
May 7, 2025